Totes aquestes mesures es poden demanar quan l’habitatge és l’habitual dels llogaters o dels propietaris.
Lloguer: pròrroga extraordinària
Tots aquells contractes d’arrendament de l’habitatge habitual que dins del període comprès entre l’entrada en vigor del Reial Decret-Llei 11/2020 i el dia 28 de febrer de 2022 (termini ampliat pel Reial Decret-Llei 21/2021 de 26 d’octubre), finalitzi el període de pròrroga obligatòria previst a l’article 9.1 de la LAU o el període de pròrroga tàcita previst a l’article 10.1 de LAU, prèvia sol·licitud del llogater, podran demanar una pròrroga extraordinària del termini del contracte d’arrendament per un període màxim de sis mesos, durant els quals es seguiran aplicant els terminis i condicions establerts pel contracte en vigor.
El termini màxim serà de 6 mesos, durant els quals es seguiran aplicant els terminis i condicions establerts pel contracte en vigor.
L’arrendatari haurà de sol·licitar aquesta mesura per escrit al propietari, qui haurà d’acceptar obligatòriament aquesta proposta. Per tant, no caldrà esperar l’acceptació de l’arrendador per a la seva aplicació.
Aquesta sol·licitud es realitzarà per escrit omplint i signant el següent model de formulari:
Models de documents:
IMPORTANT!!! En aquest cas de pròrroga extraordinària, no serà necessari acreditar ni complir amb cap requisit de vulnerabilitat econòmica i social.
Quan l'arrendador és un "Gran Tenidor"
Per a poder beneficiar-se de les següents mesures el llogater ha de trobar-se en la situació de vulnerabilitat econòmica i social recollida a l’art. 5 del RDLl 11/2020, i ho ha d’acreditar davant del propietari -en el cas de sol·licitar la moratòria- i davant de l’entitat bancària -en cas de voler accedir a la línia d’avals- a través dels documents pertinents.
Segons el RDLl 11/2020, un “Gran tenidor” és aquella persona física o jurídica que sigui titular de més de deu immobles urbans, quedant exclosos garatges i trasters, o una superfície construïda de més de 1.500 m2.
Podrà sol·licitar i exigir l’aplaçament temporal i extraordinari en el pagament de la renda de lloguer, sempre que no s’hagués arribat a cap acord de manera voluntària.
Aquesta sol·licitud es realitzarà per escrit omplint i signant un model de formulari com el següent:
El RDLlei 26/2020, de 7 de juliol amplia els termini establert pel RDLl 16/2020, de 28 d’abril (que ja ampliava el termini inicial fixat pel RDLl 11/2020, de 31 de març), estenent-lo fins el proper 30 de setembre de 2020.
Última actualització: El Reial Decret Llei 8/2021 de 4 de maig, amplia aquest termini fins el proper 9 d’agost de 2021.
Hi ha dues alternatives per a fer arribar la sol·licitud de moratòria al propietari:
- Per mail, adjuntant el document de sol·licitud degudament complimentat i signat.
- Per burofax, ja sigui realitzat presencialment a les oficines de correus o bé registrant-se a través del servei de Correus Online.
D’aquestes alternatives, s’aconsella emprar la b). S’ha d’advertir que aquesta opció no és gratuïta.
El propietari té un termini de 7 dies laborables per comunicar la seva decisió al llogater.
El propietari estarà obligat a acceptar entre una d’aquestes dues alternatives:
- Una reducció del 50% de la renda de lloguer durant el temps que duri l’estat d’alarma i les mensualitats següents si aquest termini fos insuficient en la relació a la situació de vulnerabilitat del llogater com conseqüència de la COVID-19, amb un màxim de 4 mesos.
- Una moratòria en el pagament de la renda que s’aplicarà automàticament durant el mateix termini exposat en l’apartat a), sense que pugui superar-se el termini dels 4 mesos.
Les quotes aplaçades es pagaran fraccionadament durant almenys 3 anys a comptar des del moment què es superi la situació de vulnerabilitat o, a partir dels 4 mesos anteriorment citats i, sempre dins del termini de vigència del contracte d’arrendament o de qualsevol de les seves pròrrogues. No hi haurà penalització ni interessos.
Les dues parts signaríeu un document que reculli els acords pactats. S’adjunten diferents models.
El llogater d’un contracte d’arrendament subscrit amb un “gran tenidor” també podrà tenir accés a la línia d’avals que s’exposa en els casos de propietaris que no són grans tenidors, aixecant-se la moratòria del pagament i el subsegüent fraccionament de la mateixa, en la primera mensualitat de renda on el finançament (línia d’avals o microcrèdit) estigui a la seva disposició.
Els microcrèdits/línia d’avals s’expliquen en l’apartat següent de “No gran tenidor” (preguntes 8 i següents).
Models de documents:
Quan l'arrendador és un "No Gran Tenidor"
Per a poder beneficiar-se de les següents mesures el llogater ha de trobar-se en la situació de vulnerabilitat econòmica i social recollida a l’art. 5 del RDLl 11/2020, i ho ha d’acreditar davant del propietari -en el cas de sol·licitar la moratòria- i davant de l’entitat bancària -en cas de voler accedir a la línia d’avals- a través del documents pertinents.
El llogater podrà sol·licitar a l’arrendador, l’aplaçament temporal i extraordinari del pagament de la renda, sempre que aquest aplaçament o la condonació total o parcial de la mateixa no s’hagués acordat prèviament de manera voluntària.
Aquesta sol·licitud es realitzarà per escrit omplint i signant un model de formulari com el següent:
El RDLl 16/2020 amplia el termini inicial fixat pel RDLl 11/2020 i estableix que el llogater podrà fer la sol.licitud al propietari del seu habitatge fins a 3 mesos a comptar des de l’entrada en vigor del RDLl 11/2020. Això és fins el proper 2 de Juliol de 2020.
Una vegada rebuda la sol·licitud, el propietari té un termini de 7 dies laborables per comunicar la seva decisió al llogater. Independentment si hi ha resposta o no per part del propietari, el llogater podrà accedir als microcrèdits o línies d’avals, donat que ja ha tramitat la sol·licitud.
En aquest cas, el propietari podrà NO acceptar l’aplaçament sol·licitat per part del llogater.
Les dues parts signaríeu un document que reculli els acords pactats. S’adjunten diferents models.
Sí, una línia d’avals o microcrèdits sense interessos ni despeses, que compten amb l’aval de l’Estat.
IMPORTANT!!! Els llogaters NOMÉS tindran accés a la línia d’avals o microcrèdits si han sol·licitat PRÈVIAMENT la moratòria del pagament de la renda de lloguer als propietaris. Per tant, la sol·licitud de la moratòria explicada en la pregunta 3 d’aquest apartat, és un pas previ i indispensable per a poder beneficiar-se d’aquest “ajut” de finançament transitori. Primer s’ha d’intentar arribar a un acord amb el propietari.
Aquests s’hauran de destinar obligatòriament al pagament de la renda de lloguer i es podran sol·licitar fins a 6 mesos de renda de lloguer. Aquestes mensualitats podran ser des de l’1 d’abril de 2020 i no podran ser posteriors a 6 mesos a comptar des de la firma del préstec entre l’entitat bancària i la part llogatera, així com tampoc posteriors al fi de vigència del contracte d’arrendament o les seves pròrrogues.
El termini de devolució d’aquest microcrèdit és de fins a 6 anys, prorrogable excepcionalment per a 4 anys més (termini màxim de 10 anys en total).
S’ha dictat l’Ordre Ministerial 336/2020 que inclou un nou programa d’ajuts per a aquells llogaters d’habitatge habitual que, com a conseqüència de l’impacte econòmic i social de la COVID-19, tinguin dificultats econòmiques per fer front a la devolució dels microcrèdits esmentats en la pregunta 8.
Aquests ajuts es sol·licitaran a través de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya abans del 30 de setembre. En aquests moments no estan fixades ni les bases ni la convocatòria dels ajuts. En el moment que ho estiguin, es farà difusió d’aquests ajuts des de l’Oficina Local d’Habitatge de Cambrils. La fixació de la quantia exacta d’aquests ajuts és deixa als òrgans competents de cada Comunitat Autònoma i, en tot cas, serà de fins a un màxim de 900€ al mes i de fins al 100% de la renda de lloguer per un termini màxim de 6 mensualitats, sent la primera mensualitat que es pugui sol·licitar, la corresponent a la del mes d’abril.
En un primer moment es podien sol·licitar des del moment en què es varen signar els convenis ente l’ICO i les entitats bancàries i fins els 30 de setembre de 2020, sens perjudici de què es fixés en un termini posterior.
El dimarts 30/09/2020 el Govern central ha ampliat aquest termini fixant el proper 30 de novembre como l’últim dia de presentació de sol·licituds.
Es podran demanar a les entitats bancàries adherides a aquesta LÍNIA D’AVALS D’ARRENDAMENT COVID-19, a través del següent formulari, al qual s’haurà d’adjuntar els documents acreditatius especificats a la pregunta 9 (a més de la declaració responsable pertinent en cas de no poder aportar algun d’aquests documents).
Important!! Amb motiu d’aquest préstec, l’entitat bancària no podrà exigir a l’interessat la contractació de cap producte o servei addicional.
La situació de vulnerabilitat sobrevinguda a conseqüència del COVID-19, ha de reunir de manera conjunta els següents requisits (establerts a l’Ordre TMA/378/2020 de 30 d’abril):
a) Que l’arrendatari o algún dels membres de la unitat familiar es trobi afectat per una circumstància que impliqui una reducció d’ingressos, per:
- Estar en situació d’atur.
- Estar afectat per un Expedient Temporal de Regulació de treball (ERTE).
- Per haver reduït la seva jornada amb motiu de cura.
- Per cessament de l’activitat dels treballadors per compte propi, o
- Per altres circumstàncies sobrevingudes vinculades a l’activitat laboral o empresarial que impliquin una reducció d’ingressos com a conseqüència de l’expansió de la Covid-19.
b) Límit d’ingressos: el conjunt d’ingressos dels membres de la unitat familiar, en el més anterior a la sol.licitud no ha de superar el límit de 5 IPREM, això és no superar els 2.689,20 € mensuals (atenció!!: en aquest cas es fixa un límit més ampli donat que si per a sol.licitar la moratòria es feia referència a no passar el límit de 3 IPREM, en el cas dels microcrèdits aquest límit s’amplia a 5 IPREM – Ordre TMA/378/2020, de 30 d’abril-).
c) Que la renda de lloguer, les despeses i els subministraments bàsics resulti superior o igual al 35% dels ingressos nets que percebi el conjunt de membres de la unitat familiar.
d) En cas que hi hagi diversos titulars d’un mateix contracte d’arrendament, tots hauran de formalitzar el préstec (microcrèdit), responent de forma solidària del mateix.
e) No disposar el/la llogater/llogatera o qualsevol de les persones que componen la unitat familiar que habita a l’habitatge arrendat, d’una vivienda en propietat o en règim d’úsdefruït, on puguin habitar, tret dels casos següents:
- Quan aquest dret recaigui únicament sobre una part de la mateixa i s’hagi obtingut per herència o a través de transmissió per causa de mort sense testament.
- Per a qui acreditin la no disponibilitat de l’habitatge del qual en són propietaris per causa de separació o divorci o per qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat.
Els documents acreditatius que s’hauran d’adjuntar a la sol.licitud són els següents:
a) Depenent de quina sigui la situació del/dels sol.licitants, s’aportarà el corresponent document acreditatiu:
- En cas que es trobi en situació d’atur: Certificat expedit per l’entitat gestora de les prestacions fent constància de la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis.
- En cas de cessament de l’activitat de treballadors per compte propi: Certificat expedit per l’Agència Estatal de l’Administració Tributària o l’òrgan competent de la Comunitat Autònoma, en el seu cas, sobre la base de la declaració de cessament de l’activitat declarada per l’interessat.
b) Persones que habiten a l’habitatge habitual:
- Llibre de família o document acreditatiu de parella de fet.
- Certificat d’empadronament relatiu a les persones empadronades a l’habitatge, amb refència al moment de la presentació dels documents acreditatius.
c) Titularitat de béns: Certificat cadastral o nota simple del servei d’índexs del Registre de la Propietat de tots els membres de la unitat familiar. ( Ho pots tramitar online a http://www.rmc.es/InfoIndicesTitularidad.aspx).
d) En tot cas: Declaració responsable del llogater relativa al compliment dels requisits necessaris per a estar en la situació de vulnerabilitat esmentats en la pregunta anterior.
e) Aquesta declaració podrà substituir l’aportació d’alguns dels documents anteriors sempre que inclogui la justificació expressa dels motius, relacionats amb les conseqüències de la crisi de la Covid-19, que impedeixin aquesta aportació.
Podeu descarregar-vos el següent model de declaració responsable de l’apartat e):
Important!! Es tindrà un termini de 3 mesos a comptar des de la finalització de l’estat d’alarma i les seves pròrrogues per a aportar els referits documents a l’entitat de crèdit.
Models per a sol.licitar moratòria:
Per a més informació complementària:
- Pots contactar amb l’Oficina Local d’Habitatge de Cambrils.
- Pots dirigir-te al web de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
- Per informació relativa a microcrèdits consulta el web del MITMA.
- També pots consultar la següent GUIA de mesures de l’habitatge realitzada per l’AHC on es recullen totes les mesures encaminades a ajudar en el pagament del lloguer davant la crisi originada per la Covid-19.